Vesiletunnecat Homepage
Forum Home Forum Home > GENEL FORUM > Soru - Cevap
  New Posts New Posts
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

24 Saat Kur`an-ı Kerim Dinleme


SUALLERE CEVAPLAR-3 (401-600)

 Post Reply Post Reply
Author
Message
kral View Drop Down
Administrator
Administrator
Avatar

Joined: 08-03-2006
Status: Offline
Points: 1323
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kral Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SUALLERE CEVAPLAR-3 (401-600)
    Posted: 03-03-2009 at 11:31

SUALLERE CEVAPLAR-3

401-600

401-Testinin içine bakmadan kaldırıp içmek uygun değildir. Üç litrelik cam şişeleri dikip içmek caiz mi?

CEVAP: İçi görüldüğü için caizdir.

402- Kütüphanenin kitabı geç götürülünce ceza alınıyor. Bu faiz mi?

CEVAP: Faiz olmaz. Fakat müslüman sözünde durmalı.

403-Hayvan hakkını ödemek için tevbe kâfi mi?

CEVAP: Hayvana iyilik etmeye devam etmelidir.

404- Namazda elinde olmadan gülmek namazı bozar mı?

CEVAP: Deli ise mazurdur.

405- Bu sarıklara sünnete uygundur demek caiz olur mu?

CEVAP: Evet.

406- Çapak abdeste mani mi?

CEVAP: Evet. Temizlemek zorsa, akşam çapak ilacı sürmeli.

407- Kadınların misvak kullanmaları caiz mi?

CEVAP: Evet. Sakız çiğnemeleri misvak yerine geçer.

408-Ayakta sigara içmek caiz mi?

CEVAP: Evet.

409-Ayakta çekirdek yemek caiz mi?

CEVAP: Zaruretsiz ayakta ve sokakta bir şey yemek mekruh.

410-On sekiz bin alem ne demektir?

CEVAP: Her mahluk nevine alem denir.18 bin mahluk var demek.

411-İkindi, kerahat vakti girmesin diye abdest sıkıştırırken kılınır mı?

CEVAP: Sıkışıkken kılmak mekruh, kerahat vaktinde kılmak da mekruh. Abdest sıkışıklığı özr olur, sıkışıklığı giderdikten sonra, kerahat vaktinde kılmak mekruh olmaz.

412-Hükümdarın, ganimeti fakirlere dağıtacağım demesi caiz mi?

CEVAP: Ganimetin 1/5 i Beytülmalın. Demek bunu vadetmiş.

413- Koyunların kulaklarını keserek işaretlemek caiz mi?

CEVAP: Hayır. Boya sürmeli veya numara bağlamalı.

414- Laz fıkrası anlatılınca, her lazla helallaşmak lazım mı?

CEVAP: Kızana anlatmak caiz değil. Hiç anlatmamak daha iyi.

415- (Tesadüfen Ali Beyle karşılaştım) demek caiz mi?

CEVAP: Evet.

416-Seferden gece dönen, evin zilini çalsa, haber yerine geçer mi?

CEVAP: Telefon veya biri ile haber göndermek lazımdır.

417-Yumurtayı yıkamadan kaynatmak, tavaya kırmak caiz mi?

CEVAP: Evet. Yıkamak efdaldir.

418-Yumurta boyamak caiz mi?

CEVAP: Niyetsiz olursa mekruh. Hıristiyanlara benzemek için olursa haram. Nevruz günü olursa küfrdür.

419- Namaz dışında Fatihadan önce Euzü çekmek vacib mi?

CEVAP: Evet.

420- Tabibin yıkanmasını yasakladığı hasta, teyemmüm eder mi?

CEVAP: Eder.

421-Sandalyeye oturup yüzünden Kur'an okumak caiz mi?

CEVAP: Belden aşağı olmadıktan sonra caizdir.

422- Oruçlu, ağzını diş macunu ile fırçalasa mekruh olur mu?

CEVAP: Evet.

423- Nezleye sabredilse sevap alınmaz mı?.

CEVAP: Her zahmete sabreden sevab kazanır.

424- Almanyadaki müslüman kasap, domuz eti kestiği bıçak ile koyun eti kesiyor. Caiz mi?

CEVAP: Hayır. Bıçağı yıkayıp kesmeli. Mekruha da önem vermeyen mürted olur. Mürtedin kestiği ise yenmez.

425- 7,5 liralık çay içip 10 lira versek olur mu?

CEVAP: Olur, müşteri fazla verebilir.

426- (Dinde ikrah yoktur) ne demektir?

CEVAP: Kâfir esir, zimmi eman ile gelen de, müslüman olmaya zorlanamaz. İsteyen zimmi olur.

427-Kur'an okurken konuşulsa, tekrar okurken ne denir?

CEVAP: Âlimlerin çoğuna göre esteizü billah demek kâfidir.

428-Hz.Ebu Bekir, vücudunun çok büyüyerek Cehenneme atılmasını istiyor. Buna kâfirler de dahil mi?

CEVAP: Evet.

429- İdrardan özrlü, isteyerek idrar yapsa, abdesti bozulur mu?

CEVAP: Özrlü olduğu için bozulmaz.

430- Fıkıh kitaplarındaki mahrem bahisleri, birkaç kişi birlikte okumak günah olur mu?

CEVAP: Olmaz.

431-Kendiliğinden çıkan kıl kurdu ve solucan, abdesti bozar mı?

CEVAP: Bozar.

432- Haram şey anlatan uygunsuz kitapları satmak caiz mi?

CEVAP: Hayır. Harama sebep olanı yapmak da haram.

433- Delikanlı demek caiz mi?

CEVAP: Evet.

434- Şükür kurbanı yerine ceza olarak oruç tutmak caiz mi?

CEVAP: İsrafı önlemek için caizdir.

435- Hacılar, ifrad hacca niyet etse, şükür kurbanı kesmez mi?

CEVAP: Kesmez.

436- Biri gasbettiği bahçeye ağaç dikse, sahibi bahçesini geri alsa, gasbeden ağaçlarındaki meyveleri yese haram olur mu?

CEVAP: Olur.

437- Babam beddua etti. Sonra öldü. İşim rast gitmiyor, çaresi ne?

CEVAP: Tevbe istigfara devam eder, ölü için hayrlı işler yapar.

438-Kaça satarsan sat üç milyon ver, dese, o da dörde satsa caiz mi?

CEVAP: Evet.

439- Kinayeli sözle boşayan, bunu inkar etse, yine boş olur mu?

CEVAP: Evet.

440- TV satmak caiz mi?

CEVAP: Günahta kullanılacağı kesin olmadığı için caizdir.

441-Hz.Ali namazda iken ayağından ok çıkarılıyor, farkında olmuyor. Ama namazda, hangi hırkayı diye düşünmesi nasıl oluyor?

CEVAP: Zamanlar ayrıdır. İnsanın her hali bir olmaz.

442- Viks ve başka merhem sürmek orucu bozar mı?

CEVAP: Bozmaz.

443- Hıristiyan hanımımın başını örtmem lazım mı?

CEVAP: Hayır. Hıristiyan kadınla evlenmek mekruhtur.

444- Gezegenlerde insan var mı?

CEVAP: Yeryüzündeki gibi insan yoktur.

445-Beyaz ayakkabı giymek caiz mi?

CEVAP: Evet.

446- Yatalak hasta olan annesinin altını oğlu temizleyebilir mi?

CEVAP: Bu hizmeti yapan kadın bulunmazsa, oğlu da yapar.

447- Abdest aldıracak bulunmayınca teyemmüm caiz mi?

CEVAP: Hanbeli taklid edilerek takdim veya tehir ile kılınır.

448- Kıble duvarına zihni meşgul edici şeyler koymak mekruh mu?

CEVAP: Evet.

449- Allahümme entesselam...dan sonra mı üç istigfar okunur?

CEVAP: Evet.

450- Zekat vakti gelmeden önce verilse, vakti gelince o şahıs fakir olsa, verilen para nafile mi olur?

CEVAP: Evet.

451- İmsakten sonra kazaya niyet edenin orucu nafile mi olur?

CEVAP: Evet.

452- Camı arasında renkli su bulunan bardakları satmak caiz mi?

CEVAP: Diğer süs eşyası gibidir.

453- Kalbin çalışmasına Allahın mucizesi demek caiz mi?

CEVAP: Demek caiz ise de, Allahın kudreti, hikmeti demelidir.

454- Sulamada çeşitli hayvan ölüyor. Günah mı?

CEVAP: Öldürmek kastedilmediği için günah olmaz.

455-Gazozda alkol olduğu bilinse, içmek caiz olur mu?

CEVAP: Bir kavle göre caizdir.

456- Nesh edilen ahkamla amel edilir mi?

CEVAP: Hayır.

457- Peygamberimiz, doğduğu zaman da peygamber mi idi?

CEVAP: Peygamberimizin mübarek ruhu peygamber olarak yaratıldı. 40 yaşında, kendine peygamber olduğu bildirildi.

458-Zekatta altının, ticaret malının o günkü alış fiatı mı muteberdir?

CEVAP: Evet.

459- İçkili lokanta sahibinin hediye ettiği yemeği yemek caiz mi?

CEVAP: Caizdir

460- Sedef hastalığından meydana gelen kepek gusle mani mi?

CEVAP: Hayır. Çünkü özrdür.

461- Balig olmayan çocuğun parasını babası kullanabilir mi?

CEVAP: Muhtaç ise caizdir.

462- Fakir hanımın vekili zengin koca, hanımı adına zekat alır mı?

CEVAP: Evet.

463- Sümer, Suna, Sibel, Selçuk ismi caiz mi?

CEVAP: Evet.

464- Hırıstiyanın boynunu kopartarak öldürdüğü tavuk leş mi olur?

CEVAP: Evet.

465- Bir müslümana (Ahırette seninle görüşmem) demek küfr mü?

CEVAP: Hayır.

466- Ölünün terlemesi ve gözünden yaş gelmesi neye alamettir?

CEVAP: Hayra alamettir.

467- (Hanıma ev işini yapması mecbur edilir) deniyor. Doğru mu?

CEVAP: Evet. Bu, dini mecburiyet değil. Ailedeki ülfeti, saadeti temin için, kadai mecburiyettir. Kadın, bu hizmetleri yapmazsa günaha girmez. Erkeğin, dinen mecbur olmadığı bazı şeyleri kadaen (kanunen) yapması gerekir. Kanuna uyulmazsa vacib terkedilmiş olur.

468-Seferi olmak için hangi kitap delil olarak gösterilebilir?

CEVAP: Nimeti islam s. 419

469-Şarkıya değil de, (şarkıcının sesi ne güzel ) demek caiz mi?

CEVAP: Evet.

470- Parayı cebellezi etti demek caiz mi?

CEVAP: Evet.

471- Camide cemaatle namazdan sonra, tekrar cemaat caiz mi?

CEVAP: Evet. Ancak adet edinilirse mekruh olur.

472- Kira ile ev tutarken depozit alıp vermek caiz mi?

CEVAP: Evet.

473-Bir usta, iş alabilmek için işverene bedava iş yapması, caiz mi?

CEVAP: İşçinin teklif etmesi caizdir. İşveren teklif edip, işçi mecburi çalışırsa zulümdür, caiz olmaz.

474- Bankada çalışmak caiz mi?

CEVAP: Caizdir. Ücreti banka kendi mülkünden ödemektedir.

475- İmam, ayağa kalkarak da cemaate döner mi?

CEVAP: Oturarak da, ayağa kalkarak da dönebilir.

476-Hasta, ihtiyaç olunca hanbeliyi taklidle namazı cem eder mi?

CEVAP: Evet.

477- Yalnız süt emen bebeğin idrarı necis mi?

CEVAP: Hanefide necistir. Şafiide oğlanınki necis değildir.

478- Gayri müslime (Dayı, dayıcığım) demek caiz mi?

CEVAP: Âdet olarak söylemek caizdir.

479- Küçük çay bardağı ile su içerken, her bardağı, bir nefeste olmak üzere, üç bardağı peşpeşe içmek caiz mi?

CEVAP: Evet.

480- Meyhaneye ruhsat veren memura, orada içki içenlerin günahı yazılır mı?

CEVAP: Hayır günah yazılmaz. Çünkü memur olduğu için mesul olmaz.

481- Kocası ile Şafiiye göre nikahlanması gereken hanım, velilerden izin alma imkanı yoksa, hanefiyi taklid etse, caiz mi?

CEVAP: Evet.

482- Şirketten nisabdan fazla alınan karın zekatı hemen verilir mi?

CEVAP: Evet.

483-Hastaya veya misafirliğe giderken çiçek götürmek caiz mi?

CEVAP: Evet.

484-Alkoliğe doktor, bira içmesini söylemiş. İçmesi lazım mı?

CEVAP: Hayır içmemelidir.

485-Akika yerine, bedelini tasadduk, akika yerine geçer mi?

CEVAP: Geçmez.

486- Astım tabletinin gazını teneffüs etmek orucu bozar mı?

CEVAP: Sigara dumanı gibi orucu bozar.

487- Orucun aksamaması için hayzı ilaçla geciktirmek caiz mi?

CEVAP: Caizdir, fakat buna lüzum yoktur.

488- İzmirde evlenip İzmite yerleşenin, vatan-ı aslisi neredir?

CEVAP: Devamlı kalınacak yer olan İzmittir.

489- Zekat ve fıtrayı fazla vermek iyi olur mu?

CEVAP: Elbette.

490- Müşteri iki bant getirip birini doldurtup gidiyor. (Parasını ikinci bantı alırken öderim) diyor, gelmiyor. Bu bantı satmak caiz mi?

CEVAP: Evet.

491- Borcunu vermeyenin cebinden o miktar para almak caiz mi?

CEVAP: Caiz. Ancak gizli alınmaz, iftiraya sebep olabilir.

492- Çocuğun, çocuğa hediye vermesine mani olmalı mı?

CEVAP: Zararlı bir hediye ise mani olmalı, değil ise, velisinin izni ile verdirerek ihsan sahibi olmaya alıştırmalıdır.

493- Esnemeye mani olmalı mı?

CEVAP: Dudağı ısırarak mani olmalı. Namazda ise, esnemeye böyle mani olma imkanı var iken, el ile kapatmak mekruhtur.

494- Kelime-i tehlili hergün çektiğinden fazla çekmek caiz mi?

CEVAP: Elbette. Çok sevab olur.

495- Sünnette elektrikli havya kullanmak caiz mi?

CEVAP: Evet.

496-Zerre kadar imandan maksat nedir?

CEVAP: Îmanın parlaklığı ve kuvvetidir.

497- Elleri arkaya bağlamak caiz mi?

CEVAP: Caiz. Hoş görülmeyen yerlerde adete uyulur.

499- Kadın çocuk olmaması için spiral kullansa, caiz mi?

CEVAP: Evet.

500- Parmaklarım arızalı.Teyemmüm ederken el değmeyen yer kaldığını sanıyorum. Ne yapmalıyım?

CEVAP: Şüphe edince başkasına yaptırmak lazımdır.

501- Kardeş torunu mahrem mi?

CEVAP: Evet.

502- Erkek çocuklara da altın nazarlık takmak caiz mi?

CEVAP: Caizdir.

503- Altın kaplanmış, kolye ve kordonun zekatı nasıl hesaplanır?

CEVAP: Altın miktarı yarıdan az olan karışımın zekat hesabı, ağırlığı ile değil, kıymeti ile yapılır.

504- Abdestte su kaçınca yiyip içse kaza mı, keffaret mi lazımdır?

CEVAP: Kaza lazımdır.

505- Resimli gazete olan odaya, rahmet melekleri girer mi?

CEVAP: Girmez.

506- Leylek ve başka hayvan şeklinde Besmele yazmak caiz mi?

CEVAP: Hayır.

507- Kehribar veya gümüş tesbih kullanmak caiz mi?

CEVAP: Evet.

508- Rahmet meleği girmeyen oda, rahmetten mahrum kalır mı?

CEVAP: Hayır. Meleklerin faidelerinden mahrum kalır.

509- Hacda kurbanlar leş diye gömülüyor. Kesmemek mi gerekir?

CEVAP: Vacip terkedilmez. Kesilmezse, oruç tutulur.

510- İneği öküz gibi çifte koşmak caiz mi?

CEVAP: Evet.

511- Erkeklerin başı açık Kur'an okuması caiz mi?

CEVAP: Tenzihen mekruhtur.

512- İmamın abdesti bozulsa, yerine geçen, nereden okur?

CEVAP: Baştan veya imamın kaldığı yerden okuması caizdir.

513- Hac yapanın bütün günahları affolur mu?

CEVAP: Kul hakkı ve kaza borcu affolmaz.Tehir günahı affolur.

514- Oyuncak bebek açıkta ise, oraya rahmet melekleri girer mi?

CEVAP: İmam-ı Ebu Yusüfe göre girer.

515- Yüz kilo kok kömürü ödünç verip yerine yüz kilo veya daha çok veya daha az odun kömürü almak caiz mi?

CEVAP: Caiz. Anlaşmaya bağlı. Biri diğerine satılmış olur.

516- Dükkanı bankaya kiraya vermek caiz mi?

CEVAP: Evet.

517-Astımlıya kriz halinde verilen ilaç, keffareti gerektirir mi?

CEVAP: Gerektirmez. Hastalık özrdür.

518-Evi haşere için ilaçladım. Bu ilacı teneffüs orucu bozar mı?

CEVAP: Az olursa bozmaz.

519-Zekat altını hediye içine koyup fakire vermek sahih mi?

CEVAP: Sahih olmaz.

520- Özel şarap fabrikasının aletlerini ücretle tamir haram mı?

CEVAP: Mekruhtur.

521- Çamur banyosunda Hanbeliyi taklid caiz mi?

CEVAP: Zaruret olunca, zaruret miktarı caiz olur.

522- Kâfir ölünce inna lillah... ayetini okumak caiz mi?

CEVAP: Evet.

523- Biri (Benim mushafımı kimse okumasın) dese, onun mushafından Kur'an okumak caiz mi?

CEVAP: Hayır.

524- Fakir, erkek çocuğu için bir akika hayvanı kesse caiz mi?

CEVAP: Evet.

525- Akikanın bedelini cihad eden bir vakfa vermek caiz mi?

CEVAP: Akika müstehab. İlim neşri farz. Farz tercih edilir.

526- Ramazandaki esnemek şeytandan değil mi?

CEVAP: Asabi esneme de olur.

527- Şafiiyi taklid eden sabah namazında kunut okur mu?

CEVAP: Okumaz.

528- Şafiiyi taklid eden, vitri, hanefideki gibi mi kaza eder?

CEVAP: Evet.

529- Âdete ait hükümlerde değişmiş olan birkaç hüküm nedir?

CEVAP: 1- Açık havada ramazan hilalini çok kişinin görmesi lazım idi, şimdi 2 kişi görse kâfi.

2- Eskiden hapis ile ikrah mülci değildi. Şimdi mülcidir.

3- İmam ve müezzinin ücret alması caiz değildi, şimdi caiz.

530- Şafiiye göre nikahlanmam lazım. Hanımın velileri fasıktır. Hanım salih birini veli tayin edebilir mi?

CEVAP: Evet.

531- Hanımım, üvey babama namahrem mi?

CEVAP: Evet.

532- Fakir, zekat isteyebilir mi?

CEVAP: Hayır. Fakat fakir olduğunu bildirmesi caiz.

533- Ramazanda köfte satmak caiz mi?

CEVAP: Dükkanda yedirirse kazancı habis olur. Müşteri evine götürürse habis olmaz.

534- Ev yaptırmak için kooperatife verilen para zekata tabi mi?

CEVAP: Para mülkünden çıktığı için zekatı verilmez.

535- Tezgahtarın, pahalı bir mal için, (Bana şu kadar hediye verirsen, bu malı sana şu kadar ucuza satarım) demesi haram mı?

CEVAP: Şartlı satış haramdır.

536- Ramazanda günah işlemek nefisten mi?

CEVAP: Evet.

537- Kulleteynden çok, 25 metrekareden küçük havuza ayakkabı kertenkele ölüsü düşse, bu su ile abdest almak caiz mi?

CEVAP: Hayır.

538- Halı ticareti yapan zekat olarak başka mal verebilir mi?

CEVAP: Veremez.

539- Kokmuş et necis mi?

CEVAP: Değildir.

540-Halı imal eden, mayi sabunun, ipliğin de zekatını verir mi?

CEVAP: Tüccar, sanatkar, mevcut malın fiyatını, maloluş fiyatından hesaplar. Sabun, iplik de buna dahildir.

541- Duaları PVC kaplayarak kullanmak caiz mi?

CEVAP: Evet.

542- Müslüman ölü için (Toprağı bol olsun) demek caiz mi?

CEVAP: Hayır.

543- Su ikram edene (Geçmişlerinin canına değsin) demek caiz mi?

CEVAP: Evet.

544- Ramazanda lokantasını açan biriyle alışveriş caiz mi?

CEVAP: Evet.

545- Misvakı yukarıdan aşağı doğru mu kullanmak gerekir?

CEVAP: Evet.

546- Namazda şafiiyi taklidde, pamuk fitil orucu bozulur mu?

CEVAP: Oruçta taklid etmediği için bozmaz.

547- Ter silmek için ipek mendil kullanmak mekruh mu?

CEVAP: Evet.

548- Yetiştirme yurdu personeli, yurdun yemeğini yiyebilir mi?

CEVAP: Yiyebilir. Yetimin velisi onun malından yiyebilir.

549- Şifa ayetlerinin fotokopisini suya koyup, suyu içmek caiz mi?

CEVAP: Evet.

550- Şifa ayetlerini muska yaparak üzerimizde taşımak caiz mi?

CEVAP: Evet.

551- Un, zeytin, fasulye gibi gıdalar kurtlanınca yemek caiz mi?

CEVAP: Kurtlanmış şeyler yenmez.

552-  Kadınların, birbirinin yanında dekolte kıyafetle oturması uygun mudur?

CEVAP: Uygun olmaz.

553-Gelinlik islam adeti mi, kâfir adeti mi?

CEVAP: İslam adetidir, kapalı yerde giydirmelidir.

554- Damad siyah elbise giyse caiz mi, kâfire benzemiş olur mu?

CEVAP: Caizdir. Benzemiş olmaz.

555- Şekersiz ciklet çiğnemek orucu bozar mı?

CEVAP: Mekruhtur.Çiğnememelidir.

556- Kur'an-ı kerimi üç günden önce hatmetmek caiz olmadığına göre, imam-ı azamın bir namazda hatmetmesinin sebebi nedir?

CEVAP: Caiz olmaz fetvası bizim gibi avam içindir.

557- Kötü kimseye (Öküz aleyhisselam) demek küfrü gerektirir mi?

CEVAP: Evet.

558- Kâfire, kerhen sayın manasında hazretleri demek küfr mü?

CEVAP: Olmaz. Tazim için olursa küfr olur.

559- Unutup necasetli elbise ile namaz kılan, namazdan sonra hatırlasa, (Bu namazı Malikiye göre kıldım.) dese, sahih mi?

CEVAP: Evet.

560- Kurban kesmek için telefonla vekalet vermek caiz mi?

CEVAP: Evet.

561- Allah rızası için niyet ettikten sonra ayrıca çoluk çocuk çok et yesin diye semiz koyun almak caiz mi?

CEVAP: Semiz alırken sadece sevabını düşünmek lazımdır.

562- Vitirde kunut tekbiri imameyne göre sünnet mi?

CEVAP: Evet.

563- (Hayvan olsaydın seni vallahi keserdim) demek yemin mi?

CEVAP: Yemin değildir.

564- Çocuklar sünnet edilirken tekbir getirmek caiz mi?

CEVAP: Evet.

565- Çamaşır suyunu ucuza mal edip pahalıya satmak caiz mi?

CEVAP: Evet.

566 - Müslüman kadının, kâfir kadınla tokalaşması caiz mi?

CEVAP: Zaruretsiz caiz olmaz. İhtiyaç olunca Hanbeli mezhebi taklit edilir.

567- Hurmet-i musahere sebebiyle şafiiye göre nikahlanan, şafiiye mi geçer, yoksa sadece nikah ve talakta mı taklid eder?

CEVAP: Sadece nikah ve talakta taklid eder.

568- (Seferde kazaya kalan ilk öğle namazına) diye niyet ederek iki rekat namaz kılmak caiz mi?

CEVAP: Evet.

569- Kadın, seferden yalnız başına ne zaman döner?

CEVAP: Zevcinin, mahreminin bulunduğu her yere yalnız dönebilir. Tenha olmamak da lazımdır.

570- Baba, on yaşındaki çocuğundan ödünç alabilir mi?

CEVAP: Alabilir.

571- On yaşındaki çocuktan ödünç para almak caiz mi?

CEVAP: Velisinden istemesi lazımdır.

572- Şehirlerarası otobüsle sefere çıkan yalnız çıkmış sayılır mı?

CEVAP: Hayır.

573- Sefere yalnız çıkarken, birkaç arkadaşa (Sen de gel) diye teklif edilince, yalnız gitme mekruhundan kurtulmuş olunur mu?

CEVAP: Olunmaz.

574- Seferde 4 rekat kılan şafiiye, mukim hanefi uyabilir mi?

CEVAP: Uyabilir.

575- Şimdi öğle ezanları 5-8 dakika erken okunuyor. Ezan okunur okunmaz, kerahat vakti olduğu için kaza kılmak caiz olur mu?

CEVAP: Caiz olmaz.

576- Özrlü, ikindiyi kılarken akşam ezanı okunsa, abdesti bozulduğu için namazı sahih olur mu?

CEVAP: Sahih olmaz. Kaza etmesi gerekir.

577- Gömlek diken terzi, zekatı gömlek olarak verse caiz mi?

CEVAP: Evet. Altın vermesi daha iyidir.

578- Camide sünneti kılıp, farzı beklerken, dışarıdan gelenin selamını almak, sünnet ile farz arasında bir şey okumak gibi mi?

CEVAP: Evet. Vakit az ise, tefekkür veya kalben zikr etmeli. Vakit fazla ise, kaza namazı kılmalı.

579- İslam harfleriyle yazılı tebrik göndermek caiz mi?

CEVAP: Değildir.

580- Amerikan şirketi, Türk şirketine kredi verirken, aracılık yapıp, komisyon almak caiz mi?

CEVAP: Caizdir, fakat tayyip sayılmaz.

581- Hanımı vefat eden, başka bir hanımla, başka bir yerde evlenince son evlendiği yer mi vatan-ı asli olur?

CEVAP: Evet.

582- Bir malı alış fiyatından düşük, zararına satmak caiz mi?

CEVAP: Evet.

583- Maliki, kendi mezhebine göre tesettürlü olsa, hanefiye göre avret yeri açık olsa, bulunduğu yere rahmet melekleri girer mi?

CEVAP: Malikinin, hanefiye göre tesettürlü olması, edebdir. Bu edebi terk ettiği için rahmet melekleri girmez.

584- Biri (Sözünde duruyor, bana dua ediyor musun) dedi. Ben de (Söz verdiğimi hatırlamadım) dedim. Ona dua etmem lazım mı?

CEVAP: Lazım değildir.

585- Taksit durumları belli olmadan, yıl sonuna kadar vermek şartı ile satış yapmak caiz mi?

CEVAP: Evet. Çünkü yıl sonu malumdür.

586-Uşur verirken, biçerdöver anbarının ölçüsüne itibar edilir mi?

CEVAP: Evet.

587- Cuma namazı kılarken cumanın farzına niyet etmek kâfi mi?

CEVAP: Evet.

588- Taharet bezi yerine pamuk kullanmak caiz mi?

CEVAP: Evet.

589-Kadın, kaşını yolmayınca, gözü ağrıyor. Yolsa caiz mi?

CEVAP: Özr sebebiyle caizdir.

590- (İyi şanslar, şansın bol olsun) demek caiz mi?

CEVAP: Evet.

591- Mukim hanım, başka şehirdeki zevcinin veya mahreminin yanına mahremsiz gidebilir mi?

CEVAP: Mukim gidemez. Seferdeki hanım gidebilir.

592- Sübhanekeden sonra, unutup tehıyyatı okuyan, sonra Fatihayı okusa, secde-i sehv gerekir mi?

CEVAP: Gerekmez.

593- İngilizce kursunda kimi Con, kimi Maykıl oluyor, küfr olur mu?

CEVAP: Hayır.

594- Allahümme entesselamı..da okuyan, eksik kıldığını hatırlayıp kalkarak iki rekat daha kılsa, namazı sahih olur mu?

CEVAP: Hayır. Allahümme... denince namazdan çıkılmış olur.

595- Sabah namazı, öğleye ne kadar kalıncaya kadar kaza edilir?

CEVAP: 20 dakika.

596- Abdest alırken yüzü yalnız sağ el ile yıkamak caiz mi?

CEVAP: Caiz. Sol eli sağlam olan sünnet üzere yıkamalıdır.

597- Akikanın bedelini taksitle vakfa vermek caiz mi?

CEVAP: Evet. Müstehabdır.

598- % 50 nin altında olan ipeği erkeğin giymesi mekruh mu?

CEVAP: Evet.

599-Zemzemi ayakta mı içmek lazımdır?

CEVAP: Evet.

600- İsraili olmayan yahudiler kimlerdir?

CEVAP: Soy bakımındandır. Bugün malum değildir.


 

<font color=RED>“Bilginin elde edilmesi... bizi iyiye ulaştıracaktır.”[/COLOR]

Back to Top
hknhdrlr1910 View Drop Down
Yeni Üye
Yeni Üye
Avatar

Joined: 30-07-2010
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hknhdrlr1910 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-07-2010 at 01:05
yemin ettim.yeminimi bozmak istedim ama bozamadım.ama bozmakda istedim yemin ettiğim kötülüğü arkadaşım yapalım dese yapacam ama yapmadım yeminim bozulmuşmudur?
Back to Top
kral View Drop Down
Administrator
Administrator
Avatar

Joined: 08-03-2006
Status: Offline
Points: 1323
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kral Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-07-2010 at 10:28
Originally posted by hknhdrlr1910 hknhdrlr1910 wrote:

yemin ettim.yeminimi bozmak istedim ama bozamadım.ama bozmakda istedim yemin ettiğim kötülüğü arkadaşım yapalım dese yapacam ama yapmadım yeminim bozulmuşmudur?
 
 
Değerli kardeşim, sitemiz bundan sonra üyelerimizin sorularına direk cevap verme yerine, konunun mahiyetine göre, sağlam kaynaklardan bilgi sunmayı ilke haline getirmiştir. Eminim ki sorunuzun cevabını, kaynağından alıntıladığımız geniş bilgiler içerisinde bulabileceksiniz.   Baki selam
 
 
Yeminler

a) Mahiyeti

Sözlükte "kuvvet, sağ taraf, sağ el, ant, kasem ve benzeri" mânalara gelen yemin dinî kullanımda, "bir kimsenin bir işi yapıp yapmaması veya bir olayın doğru olup olmaması konusundaki söylediği sözünü Allah'ın adını veya sıfatını zikrederek kuvvetlendirmesi"ni ifade eden bir terimdir. Meselâ "Vallahi şu işi yapmam", "Vallahi şu yere gitmeyeceğim", "Vallahi borcumu ödedim" şeklindeki beyanlar böyledir. Bu tür yeminlere fıkıh dilinde kasem adı verilir. Bundan ayrı olarak köle âzat etme ve boşamaya bağlı olarak yapılan ve bazı fıkhî sonuçlar doğuran yemin çeşidi ile yargılama hukukunda ispat vasıtası olarak başvurulan yeminden de söz edilebilir.

Kasem suretiyle yapılan yemin Allah'ın isim veya sıfatlarından birine ant içmekle yapılır. "Vallâhi, tallâhi, billâhi, Allah şahit, rahim olan Allah hakkı için andolsun, Allah adına yemin ederim" gibi ifadeler böyledir. Aynı şekilde Allah'ın isim ve sıfatlarıyla bağlantı kurularak söylenen "yemin ederim, üzerine andolsun, şu yemeği yemek bana haram olsun" gibi ifadeler birer yemin sayılır. "Şöyle yaparsam yahudi, kâfir vb. olayım" veya "Müslüman olmayayım" tarzında sözlerin birer yemin sayılabilmesi için bunların yemin niyetiyle yani sözü teyit maksadıyla söylenmiş olması gerekir.

Allah'ın isim ve sıfatları zikredilmeden söylenen bir sözün yemin sayılıp sayılmamasında toplumun örfü ve kutsal hakkındaki değerlendirmesi ölçü alınır. Toplumumuzda "Kâbe hakkı için", "Kur'an çarpsın", "Ekmek çarpsın", "Anam avradım olsun" gibi toplumun üst ve kutsal değerlerini sözünü teyit etmek için kullanma da, örfen yemin telakki edildiği sürece, diğer yeminlerin tâbi olduğu hükme tâbidir. Müslümanların her türlü yeminden, özellikle bu tür yeminlerden kaçınması, etrafındaki insanları da bu yönde uyarması gerekir. Çünkü dince kutsal ve saygın kabul edilen değerlerin günlük tartışma ve çekişme ortamına indirilmesi neticede, bu değerlerin yıpranmasına yol açar. Zaten fıkıh geleneğindeki yemin telakkisi, zıhâr yemini için de kefâretin gerekli görülmesi ve boşama teyitli sözlerin de yemin olarak algılanabilmesi bu bakış açısını haklı kılar.

Yemin etmek esasen mubah bir davranış olmakla birlikte, gereksiz yere yemin etmek ve onu alışkanlık haline getirmek doğru değildir. Sıkça yemin eden kişi sözüne Allah'ı şahit tutmuş, O'na karşı saygısızlık etmiş ve kutsal değerleri sözünün doğruluğunu teyit için yıpratmış, neticede de toplum nezdinde kendi saygınlığını zedelemiş olur. Müslüman, yemin etmeye ihtiyaç hissetmeyecek derecede sözüne güvenilen ve çevresi tarafından böyle bilinen bir kimse olmayı gaye edinmelidir. Yalan yere yemin etmek ve yapılan bir yemine uymamak ise daha büyük bir hatadır ve bazı sorumlulukları doğurur.

Kur'an'da, verilen sözün yerine getirilmesi bağlamında "Yeminlerinizi koruyunuz" (el-Mâide 5/89), "Allah adına yaptığınız ahidleri yerine getirin. Allah'ı kefil tutarak kuvvetlendirdikten sonra yeminlerinizi bozmayın. Şüphesiz ki Allah yaptıklarınızı bilir" (en-Nahl 16/91) buyurulur. Bu itibarla bir müslümanın yemin etmemesi, yemin etmişse bu, verdiği söze Allah'ı şahit tutmak demek olduğundan mutlaka yeminine bağlı kalması gerekir.

Yemin ettikten sonra yeminini tutmayan kimsenin yemin kefâreti ödemesi gerekir. Mâsiyet içeren bir iş için yemin eden kimsenin o işi işlemeyip yemin kefâreti vermesi gerekir. Bir kimsenin borcunu ödememeye, bir müslüman kardeşiyle konuşmamaya, anne babasıyla aynı evde oturmamaya yemin etmesi gibi durumlarda yeminin bozulup kefâret ödenmesi tavsiye edilmiştir. Bir hadiste de "Bir kimse bir şey için yemin eder, sonra da ondan hayırlısını görürse yeminini bozsun ve kefâret versin" (Müslim, "Eymân", 15-16) buyurulmuştur.

b) Yemin Çeşitleri

Kasem suretiyle yeminin mahiyeti ve hükmü ana hatlarıyla yukarıda özetlendiği gibidir. Bununla birlikte bu tür yemine ilâve olarak benzer mahiyette iki yemin çeşidi daha vardır. Bu sebeple de literatürde kasem suretiyle yapılan üç çeşit yeminden söz edilir. Bunlar da "lağv yemini", "gamûs yemini" ve "mün`akit yemin"dir.

1. Lağv Yemini. Yanlışlıkla doğru olduğu sanılarak yapılan yemindir. Bir kimsenin borcunu ödediğini sanarak "Borcumu ödedim" diye yemin etmesi böyledir. Ayrıca dil alışkanlığıyla, hiçbir içerik taşımadan vallâhi, billâhi diye söz arasında edilen yeminler de lağv yemini sayılır. Kur'an'da "Allah kasıtsız olarak ağzınızdan çıkıveren yeminlerinizden (lağv yemininden) dolayı sizi sorumlu tutmaz" (el-Mâide 5/89) buyurularak bu tür yeminden dolayı kefâret gerekmediği bildirilmiştir. Ancak ağız alışkanlığıyla konuşurken ikide bir yemin edenlerin bu kötü âdeti en kısa sürede bırakması gerekir.

2. Gamûs Yemini. Geçmiş zamanda yapılmış veya yapılmamış bir iş hakkında bile bile, kasten ve yalan yere yapılan yemindir. Bir kimsenin borcunu ödemediğini bildiği halde "ödedim" diye yemin etmesi böyledir. Böyle bir yemin büyük günahtır ve sahibine çok ağır bir vebal yükler. Bu kasıtlı yanlışlığın bağışlanması için kefâret yeterli olmaz; onun için de gamûs yemini için kefâret gerekmez. Yalan yere yemin eden kimse bol tövbe ve istiğfarda bulunmalı, bir daha böyle bir hataya düşmemeye karar vermeli, yemin sebebiyle zayi olan hakları da ödeyip sahiplerinden helâllik istemelidir.

İmam Şâfiî'ye göre gamûs yemini için de kefâret gerekir. Ancak bu kefâret kul hakkını düşürmez. Umulur ki Allah hakkının düşmesine, Allah'ın bağışlamasına vesile olur.

3. Mün`akit Yemin. Yeminin terim anlamına uyun olan şekli olup, mümkün ve geleceğe ait bir konuda yapılan yemindir. Bir kimsenin şu tarihte borcunu ödeyeceğine, falanca yerde hazır bulunacağına, şu işi yapacağına yemin etmesi gibi. Bu yemin, yukarıda ifade edildiği gibi, yapılacak bir işe Allah'ı şahit tutma demek olup her hâlükârda yerine getirmelidir. Yerine getirilmezse yemin bozulmuş olur ve kefâret gerekir. Burada kefâret, Allah'a karşı işlenen bir hatanın ve mahcubiyetin yine ibadet cinsinden olumlu bir hareketle örtülmeye, affedilmesine çalışılmasıdır. Kur'an'da konuyla ilgili olarak şöyle buyurulur: "Allah kasıtsız olarak ağzınızdan çıkıveren yeminlerinizden dolayı sizi sorumlu tutmaz. Fakat bilerek yaptığınız yeminlerden dolayı sorumlu tutar. Bunun da kefâreti, ailenize yedirdiğiniz yemeği orta hallisinden on fakire yedirmek, yahut onları giydirmek, yahut da köle âzat etmektir. Bunları bulamayan üç gün oruç tutmalıdır. Yemin ettiğiniz takdirde yeminlerinizin kefâreti işte budur. Yeminlerinizi koruyun (onlara riayet edin). Allah size âyetlerini açıklıyor, umulur ki şükredersiniz" (el-Mâide 5/89).

Allah'ın isim ve sıfatları anılarak yapılan veya bu hükümde görülen bu üç yemin çeşidine ilâve olarak fıkıh literatüründe iki yemin türü daha vardır. Birincisi, köle âzat etme ve boşamaya bağlanan yemin, diğeri de yargılama hukukunda ispat vasıtası olarak başvurulan yemindir. Her iki konu da sosyal hayatın, aile hukukunun ve beşerî ilişkilerin ele alınacağı ilerideki konularda ayrıca işlenecektir.

Burada şu kadarını ifade etmek gerekirse, bir kimsenin "Şu işi yaparsam kölem âzat olsun", "Şu yere gidersem karım boş olsun" şeklindeki sözleri âzat etme veya boşama iradesini değil o işi yapmama, o yere gitmeme yönünde kararlılığını ıtk veya talâk hükmüne bağlayarak teyit ettiğini gösterir. Fakihler bu ve benzeri ifadeleri de bir tür yemin olarak nitelendirirler. Fakat yemin bozulduğunda yani o iş yapıldığında âzat etme ve boşama sonucunun mu yoksa kefâret yükümlülüğünün mü gerekeceği aralarında tartışmalıdır. Fakihlerden bu tür sözleri geçersiz sayıp kefâret de gerekmez, boşama da gerçekleşmiş olmaz diyenler de vardır.

Bu tür sözlerin yemin olarak nitelendirilmesi, âzat etme ile boşamanın birlikte ele alınması ve bunlarla teyit edilen hususun gerçekleşmemesi halinde ıtk veya talâkın vâki olacağı şeklindeki görüşler, fıkhın klasik doktrininin oluştuğu dönemin evlilik, velâyet, mülkiyet, ıtk, talâk ve yemin konusundaki telakkileriyle yakından ilgilidir. Bu konuda yapılan tartışmalar da ancak bu sosyokültürel bağlamda anlaşılabilir. İleri dönemde bir kısım fakihin, ıtk ve talâka bağlanarak teyit edilen sözleri yemin sayması, söz yerine getirilmediğinde de kefâreti gerekli görmeyip ıtk ve talâkı da vâki saymaması, söz konusu kültür ve telakkinin kısmen dışında kalmalarından kaynaklanmış olmalıdır.

Kaynak:ilmihal: 2 sayfa:44 (DIB)

<font color=RED>“Bilginin elde edilmesi... bizi iyiye ulaştıracaktır.”[/COLOR]

Back to Top
a.n.n View Drop Down
Yeni Üye
Yeni Üye


Joined: 16-08-2010
Location: Turkey
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a.n.n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-08-2010 at 09:27
altın ziynetin üstünde değersiz taşlar da varsa, ağırlığı ve zekat miktarı nasıl hesaplanır?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down



This page was generated in 0.113 seconds.